Autokeuring gaat fraude met roetfilters opsporen

08 Sep 2021

Vanaf volgend jaar zal de autokeuring via een deeltjestellertest controleren of de roetfilter van een dieselwagen correct werkt. Nu gebeurt er geen roetmeting zodat dat vele wagens rondrijden met een slecht werkende of zelfs geen roetfilter. Daarin wil de overheid verandering brengen.


Op dit moment is de autokeuring niet in staat om dieselwagens met defecte of weggehaalde roetfilters op te sporen. Maar daar komt binnenkort verandering in: de gewestelijke ministers van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld, Vlaanderen) en Elke Van den Brandt (Groen, Brussel) en de gewestelijke minister van Verkeersveiligheid Valerie De Bue (MR, Wallonië) willen gezamenlijk een einde maken aan de roetfilterfraude in ons land. Daarvoor zal ten laatste op 1 juli 2022 een zogenaamde  ‘deeltjestellertest’ op basis van een PN-meting ingezet worden tijdens de jaarlijkse autokeuring voor dieselwagens (personenwagens en lichte vracht). Daarmee wordt België voorloper in Europa in de strijd tegen roetfilterfraude.

“Met het inzetten van de deeltjestellertest neemt België hier het voortouw in Europa in de strijd tegen de roetfilterfraude”, verklaart Minister Lydia Peeters.” Onze luchtkwaliteit én gezondheid is van enorm belang. We zijn hierbij niet over één nacht ijs gegaan en hebben overlegd met de andere regio’s en advies ingewonnen van Europa. Er is lang gesproken over de roetfilterfraude, wij pakken ze nu aan. Dit past bovendien binnen de engagementen van Het Luchtbeleidsplan 2030.”


Vanaf Euro 5b diesel


De drie gewesten zijn het eens geraakt over een lastenboek voor de autokeuringscentra. Die zullen nieuwe apparatuur kunnen aankopen om specifiek te controleren op roetfilterfraude. Dat gebeurt regelmatig omdat een roetfilter na verloop van tijd een onderhoud nodig heeft (wat minstens 300 euro kost) of defect raakt en vervangen moet worden. Een nieuwe roetfilter kost al gauw 1.500 tot 2.000 euro. Vandaar dat vele automobilisten hem dan gewoon verwijderen, omdat er toch geen controle op de werking of aanwezigheid van een roetfilter was.

Maar daar komt weldra dus verandering in. In een eerste fase worden alle voertuigen en bestelwagens met een dieselmotor vanaf Euronorm 5b en recenter gecontroleerd. Op termijn willen de ministers bestuderen of deze maatregel uitgebreid kan worden naar vrachtwagens, bussen en benzinewagens.

Rode kaart bij te veel fijnstof


Wanneer een voertuig meer dan 1 miljoen fijnstof deeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijgt de wagen voortaan een rode kaart bij de autokeuring. De roetfilter is dan stuk, of weggehaald, en moet dus vervangen worden, binnen de 14 dagen. Daarna moet de wagen opnieuw worden gekeurd. Als een voertuig minder dan 250.000 fijnstof deeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijgt de wagen een groene kaart. Voor de wagens die zich in de grijze zone tussen 250.000 en 1 miljoen fijnstof deeltjes bevinden, voorziet men een overgangsperiode van 2 jaar om aan de norm te voldoen.

De focus van deze maatregel ligt vooral op de fraudeurs die bewust de roetfilter weghalen (of laten verwijderen) uit hun dieselvoertuig. Dat is niet onschuldig. Roet is een stof die voornamelijk vrijkomt bij de verbranding van diesel in motoren. Dankzij deze beslissing kunnen de autokeuringscentra overgaan tot de aankoop van geschikte apparatuur. Samen met Nederland is België dankzij dit akkoord een voorloper in Europa op het vlak van de strijd tegen fijnstof, dat jaarlijks zorgt voor 7.600 vroegtijdige overlijdens in ons land.


Bron: gocar.be
Geschreven door Alain De Jong

0